021-28425017

سرفصل های یک دوره MBA استاندارد چیست؟ سرفصل های دوره MBA

آنچه در این صفحه می‌خوانید

دوره‌های کسب و کار MBA از مهم‌ترین و مفیدترین دوره‌ها برای بهبود دانش مدیریتی و به کارگیری از این علم است. گرایش‌های مختلفی برای این حوزه دانشی وجود دارد که در هر کدام، موضوعات متفاوتی ارائه و تدریس می‌شوند. اما به طور کلی، سرفصل‌های mba شامل موارد و موضوعات مهمی است که می‌تواند افراد را در بهبود وضعیت کسب و کار و مدیریت آن، کمک شایانی بخشد.

سرفصل های یک دوره MBA

معرفی سرفصل های دوره MBA

دوره mba یکی از جذاب‌ترین رشته‌ها در سطح ارشد است؛ چراکه سرفصل‌های متنوعی دارد که می‌تواند نیازهای گوناگون افراد در هر قشر را مرتفع سازد. در ادامه به معرفی سرفصل های mba می‌پردازیم:

مدیریت منابع انسانی

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین سرفصل‌های دوره های mba، درس مدیریت منابع انسانی است. این درس موضوعاتی را در خصوص منابع انسانی یا همان HR را مورد بررسی قرار می‌دهد و مفهومی عمیق از مباحث پیرامون این موضوعات را مطرح می‌سازد. در این فصل چالش‌های پیش روی منابع انسانی به طور کامل مورد بحث قرار می‌گیرند و علاوه بر ارائه راه‌حل‌های مناسب، به نقش مدیر منابع انسانی در از بین بردن این چالش‌ها، اشاره می‌شود.

برنامه ریزی استراتژیک

برنامه ریزی استراتژیک و تفکر استراتژیک از اصولی‌ترین مفاهیم دوره MBA است، به گونه‌ای که تحت عنوان یکی از سرفصل‌های این دوره نیز مطرح می‌شود. در این درس چالش‌های استراتژیکی که سازمان با آن روبه رو می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد و برنامه ریزی متناسب با این چالش‌ها و البته شیوه درست تصمیم‌گیری استراتژیک نیز مطرح می‌شود.

طرح کسب و کار

بسیاری از کسب و کارها پس از شروع فعالیت خود، شکست تلخی را تجربه می‌کنند؛ علت واضح هست: طرح کسب و کاری وجود ندارد. از سرفصل‌های مهم این دوره می‌توانیم به طرح کسب و کار، شیوه نوشتن آن و طراحی درست آن اشاره نماییم.

مدیریت برند

برندینگ مفهومی مهم در موفقیت یک کسب و کار است. بسیاری از کسب و کارهای جدید با یک نام ساده و استفاده از تئوری‌های برندسازی، توانسته اند ارزش‌های میلیون دلاری کسب کنند. به همین دلیل مدیریت برند یکی از سرفصل‌های مهم دوره MBA است که با کارآفرینان کمک می‌کند، برای برند خود ارزش خلق کنند.

رفتار سازمانی و رهبری

در بسیاری از مدارس کسب و کار، رفتار سازمانی و رهبری یکی از سرفصل‌های مهم این دوره محسوب می‌شود. این درس که از جمله مباحث پایه‌ای این دوره است و جایگاهی ویژه در دوره‌های MBA دارد. این سرفصل به بررسی، تحلیل و ارزیابی عملکرد افراد بر محیط کار می‌پردازد و نوع ارتباطات و تاثیرات آن بر سازمان و افراد را تحلیل و بررسی می‌کند.

تصمیم‌گیری

از دیگر سرفصل‌های مشترک میان غالب گرایش‌های دوره MBA تصمیم‌گیری است. این درس به صورت جدی به روش‌های تصمیم‌گیری در کسب و کار می‌پردازد و چالش‌های مهم تصمیم‌گیری پیش روی مدیران را مورد بررسی قرار می‌دهد.

استفاده درست از مدل‌ها، داده‌ها، شبیه سازی، مدل‌سازی و روش‌های کمی در تصمیم‌گیری نیز در این درس به طور مفصل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بازاریابی

بازاریابی از سرفصل‌های مهم این دوره است. به طور قطع با ساخت محصول جدید و ارائه خدمات نوین، استفاده از اصول بازاریابی نیز اهمیت زیادی پیدا می‌کند. اینکه افراد بدانند چگونه تحقیقات لازم را به عمل آورند، چه داده‌هایی را به دست آورند و چگونه مشتریان باقوه خود را شناسایی کرده و نیاز آن‌ها را مرتفع سازند، همگی در این درس مهم بررسی خواهند شد.

سرفصل های یک دوره MBA

اصول و مبانی حسابداری

مبانی حسابداری نیز از سرفصل‌های مشترک میان اکثر گرایش‌های MBA است که البته ممکن است در مدرسه‌های کسب و کار تحت عناوین مختلفی از آن نام برده شود. اما به طور کلی در تمامی این دروس، مفاهیم مالی و ثبت سندهای حسابداری مورد بررسی قرار می‌گیرد و مفاهیم ابتدایی که حسابداری را تشکیل می‌دهند، بحث خواهد شد.

مدیریت فروش

علاوه بر بازاریابی، مدیریت فروش و اساسا فروش نیز در کسب و کار اهمیت زیادی دارد. بدون فروش درست و اصولی کار سازمان بی‌ارزش خواهد بود و عملا درآمدی از فعالیت‌ها حاصل نمی‌شود. به همین دلیل برای کمک به مدیران در رسیدن به هدف فروش موفق، تکنیک‌های موثر فروش در این درس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مدیریت ارتباط با مشتری

ارتباط با مشتری امروز یکی از رموز اصلی موفقیت در کسب و کار است. در این درس مدیران می‌توانند از تکنیک‌های موثر آگاه شده و وفاداری مشتریان به برند را بهبود بخشند. ضمن آنکه در این درس، استراتژی‌های مفیدی در خصوص نحوه جذب مشتریان بالقوه مطرح خواهد شد و اصول به کارگیری آن‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد.

درس اصول و فنون مذاکره

اصول و فنون مذاکره نیز از سرفصل‌های مهم در دوره‌های MBA است. برای برقراری ارتباط بهتر و موثر میان افراد، یک مدیر موفق باید به اصول و فنون مذاکره مسلط باشد و از راه‌کارهای موثر آن آگاهی داشته باشد. عدم آگاهی از این اصول می‌تواند به سقوط روابط مهم در کسب و کار بیانجامد که در این دوره‌ها، به طور مفصل مورد بحث قرار خواهد گرفت.

اقتصاد

دانش اقتصاد در حد خرد و کلان و حتی بین‌المللی برای مدیران اهمیت دارد. در برخی از مدارس کسب و کار، این درس به عنوان سرفصل‌های اصلی در تمامی گرایش‌ها قرار دارد و در برخی دیگر به صورت اختیاری ارائه می‌شود. اما به طور کلی برای موفقیت در کسب و کار، آگاهی از دانش اقتصاد، بسیار مهم است.

سخن پایانی

همان‌طور که مطالعه کردید، سرفصل‌‌های دوره mba گسترده و مختلف است و با توجه به گرایش‌های مختلف، این سرفصل‌ها می‌توانند گوناگون باشند. به طور کلی سرفصل‌ های mba به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به نیاز افراد و مدیران در سطوح مختلف پاسخ داده شده و آن‌ها بتوانند از این دروس، برای پیشبرد اهداف خود در موفقیت در کسب و کار استفاده نمایند.

مطالب مرتبط را بخوانید

5/5 – (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *