021-28425017

آیا می‌توان تراکنش تایید نشده بیت کوین را لغو کرد؟

آنچه در این صفحه می‌خوانید

این محتوا تبلیغاتی است و صحت اطلاعات آن بررسی نشده است

بیت کوین امروزه یکی از ارزهای دیجیتال پیش‌رو است که از زمان ورودش به بازارهای مالی جهانی، رشد زیادی را تجربه کرده است.

در میان متقاضیان بیت کوین، معمولا افراد به دو دسته تقسیم می‌شوند:  آن‌هایی که دست به خرید و فروش مدام می‌زنند و سود خود را به دست می‌آورند، و آن‌هایی که به امید بالارفتن قیمت این ارز دیجیتال در آینده، موجودی بیت کوین خود را حفظ می‌کنند. در هر دو شکل خرید بیت کوین، امروزه با بالارفتن قیمت این رمزارز و موفقیت‌های مالی زیادی که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران این حوزه کسب کرده‌اند، افراد بیشتری می‌خواهند که مالک بیت کوین شده و در تراکنش‌های آن سهمی داشته باشند.

گفتنی است که تراکنش‌های بیت کوین مزایای زیادی نسبت به دیگر معاملات دارد و روشی ارزان‌تر و ایمن‌تر را برای کاربران خود فراهم می‌کند. از طرفی هم چون این تراکنش‌ها، در بستر یک دفتر کل توزیع شده انجام می‌شود، تایید آن‌ها سریع‌تر بوده و امکانات زیادی را برای دارندگان بیت کوین به همراه دارد.

حال سوال اینجاست که این تراکنش‌ها به چه صورت انجام می‌شوند و شکل‌های تایید شده و نشده آن‌ها به چه صورت است؟ و سوال اصلی این مقاله که می‌‌پرسد: آیا می‌توان یک تراکنش تایید نشدۀ بیت کوین را لغو کرد؟

برای پاسخ به این سوال، بیایید ابتدا از اول شروع کنیم و ببینیم اصولا تراکنش بیت کوین چیست؟ تا بعد به سراغ پاسخ سوال اصلی برویم.

تراکنش بیت کوین چیست؟

قبل از ورود ارزهای دیجیتال به دنیای مالی، روش‌های سنتی انجام تراکنش‌های مالی وجود داشته است. بعدتر اما زمانی که مردم به بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال علاقه‌مند شدند، شکل تراکنش‌ها کاملا تغییر کرد.

امروزه تراکنش‌های بیت کوین، ایمیل‌ها و یا پیام‌هایی هستند که با استفاده از رمزنگاری و به صورت دیجیتالی امضا می‌شوند و پس از پیوست‌شدن این امضا، پیام‌ها به شبکه بیت‌ کوین ارسال شده و در آنجا تأیید می‌شوند. شبکۀ بلاک چین معاملات بین کاربران مختلف را ثبت می‌کند و شبکۀ بیت کوین با افزایش و کاهش موجودی با سود و زیان، سوابق را به روز می‌کند. سوابقِ تراکنش‌ها در هر گره از بلاک چین قابل مشاهده هستند و به همین واسطه، هر معامله‌ای که در این فضا انجام می‌شود، عمومی بوده و همین دلالتی بر قابل اعتماد بودن این سیستم است.

تراکنش‌های بیت کوین چگونه کار می‌کنند؟

یک تراکنش بیت کوین دارای سه بخش است: یک ورودی، مبلغ (مقدار) و یک خروجی.

ورودی 

ورودی، آدرس بیت کوینی است که فرستنده، بیت کوینی را که می‌خواهد به گیرنده ارسال کند، از آن دریافت کرده است، چرا که قبل از اینکه بتوانید بیت کوین را برای شخص دیگری در شبکه بفرستید، ممکن است آن را از شخص دیگری دریافت کرده باشید. این آدرس همچنین به شما نوعی امضای دیجیتال می‌دهد و در این مرحله، شما حتی نیاز خواهید داشت که هش را امضا کنید (هش ریت به قدرت پردازش شبکه بستگی دارد). شما همچنین می‌توانید چندین ورودی ارسال کنید، اگرچه ممکن است پروسۀ کار بیشتر طول بکشد.

مبلغ (مقدار)

مبلغ، ارزش بیت کوینی است که می‌خواهید برای گیرنده ارسال کنید.

خروجی

خروجی تراکنش، آدرس بیت کوین گیرنده است که کلید عمومی او هم محسوب می‌شود. پس، قبل از ارسال بیت کوین، باید کلیدهای عمومی و خصوصی برای مقدار بیت کوینی که می‌خواهید ارسال کنید، موجود باشند.

بنابراین، به عنوان یک مالک بیت کوین، شما به دو کلید دسترسی دارید: یک کلید عمومی که آدرسی است که بیت کوین به آن ارسال شده است، و کلیدهای خصوصی که اجازه می‌دهند بیت کوین ارسال شده، به آن آدرس بروند.

در این جا باید توجه داشت که از آنجایی که که بیت کوین یک ارز دیجیتال است، در هیچ سرور و یا حساب بانکی وجود ندارد و شما تنها از روی سوابق می‌دانید که تراکنشی با بیت کوین انجام داده‌اید و از همین رو، داشتن درک درست از تمامی جوانب تراکنش‌های بیت کوین، برای فعالان این عرصه امری ضروری است.

مزایای تراکنش‌های بیت کوین

تراکنش‌های بیت کوین مزایایی دارند که آنها را به گزینه‌ای محبوب برای مردم تبدیل کرده است. اولین مزیت این است که برخلاف سیستم‌های مالی سنتی که تکمیل آن‌ها عموما زمان زیادی می‌برد، تراکنش‌های بیت کوین سریع‌تر و راحت‌تر است. چرا که تراکنش شما در مدت زمان کوتاه‌تری در گره تایید شده و به دنبال آن، ماینرها تراکنش را در شبکه بلاک چین تأیید می‌کنند و این سریعتر از آن چیزی است که یک مؤسسه مالی سنتی برای انجام معاملات شما لازم دارد.

همچنین، در سیستم‌های مالی سنتی، این امکان وجود دارد که تراکنش شما موفقیت‌آمیز باشد یا نباشد، اما در معاملات بیت کوین، یک تراکنش جدید، تقریبا همیشه موفق است.

از دلایل دیگر محبوبیت تراکنش‌های بیت کوین، این است که در این معاملات شما می‌توانید بدون دخالت واسطه تراکنش‌های خود را انجام دهید و  تا زمانی که به شخص دیگری که به او اعتماد ندارید، اجازه دسترسی به اطلاعات خود را ندهید، وجوه شما امن خواهند ماند.

در این معاملات شما می‌توانید تاریخچه و وضعیت فعلی هر تراکنش را در بلاک چین مشاهده کنید و سیستم امکان ردیابی هر تراکنش در بلاک چین را برای شما فراهم می‌کند.

آیا امکان لغو یک تراکنش تاییدنشدۀ بیت کوین وجود دارد؟

در بخش‌های قبلی از چیستی و ماهیت تراکنش‌های بیت کوین گفتیم. حال به سوال اصلی این مقاله بر می‌گردیم. برای پاسخ باید گفت که به دلیل ماهیت پروتکل‌های ارز دیجیتال، تراکنش‌های آن‌ها پس از شروع نمی‌توانند لغو شده و یا حتی دستخوش تغییر شوند. این همان نقطه قوتی است که به فعالان این حوزه اجازه می‌دهد تا ارز دیجیتال را بدون خطر بازپرداخت آن، بپذیرند. همچنین به این معنی است که کاربران باید هنگام ارسال وجوه مراقب باشند، زیرا تراکنش‌ها قابل بازگرداندن نیستند.

از طرفی هم هنگامی که ترافیک شبکه بالا باشد، تراکنش‌های بسیاری از کاربران ممکن است که به تاخیربیفتد و تایید نشود. اگر با چنین پیغامی مواجه شدید و تراکنش شما تایید نشد، لازم است مدتی برای تایید آن زمان بگذارید. به طور معمول، تایید یک تراکنش بین پنج دقیقه تا سه ساعت طول می‌کشد که این زمان برای تأیید بیشتر، به ترافیک فعلی شبکه بستگی دارد. معمولا، در کیف پول های بیت کوین نظیر کیف پول BitPay، در طول دورۀ انتظار برای تایید، نماد کرونومتر کوچکی را مشاهده خواهید کرد. این نماد بدین معنی است که تراکنش هنوز تایید نشده و نیازمند زمان بیشتری است.

سخن آخر

تراکنش‌های بیت‌کوین به دلایل مختلفی از جمله این واقعیت که امن‌تر، ارزان‌تر و سریع‌تر هستند، پرطرفدار هستند و با افراد زیادی مواجه هستیم که مایل به خرید بیت کوین (تبدیل) و انجام معاملات آن هستند.

نکتۀ مهم اما در تراکنش‌های بیت کوین این است که آن‌ها، شفاف، قابل ردیابی و در عین حال، برگشت ناپذیر هستند. بدین صورت که گاهی اوقات اگر ماینرها تراکنش را در بلاک فعلی وارد نکنند، باید منتظر ماند و این یعنی تراکنش‌های بیت کوین، ممکن است کمی طول بکشند. با تمامی این احوالات، باید بدانیم که چیزی به نام لغو یک تراکنش تایید نشده در فضای معاملات بیت کوین وجود ندارد و تنها باید صبور ماند تا مراحل نهایی تایید تراکنش انجام شود.

مطالب مرتبط را بخوانید

5/5 – (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *