021-28425017

تدوین استراتژی محتوا

برای اینکه بتوانید از مطالب نوشته شده به بهترین شکل ممکن استفاده کنید کافی‌ست تا قدمی محکم برای برنامه‌ریزی نحوه تولید آن بردارید. این برنامه را تدوین استراتژی محتوا می‌نامیم. این نوع استراتژی کمک بسیاری به جذابیت و اثر بخشی مطالب نوشته شده خواهد داشت. عده‌ای از مدیران کسب و کارها و حتی نویسندگان بر این باورند که تدوین استراتژی یک امر غیر ضروری و هزینه‌بر است. ما در ادامه قصد داریم تا این موضوع را موشکافی کرده و باور این عده را زیر سوال ببریم. برای داشتن یک نمونه استراتژی موفق تا انتها همراه ما باشید.

تدوین استراتژی محتوا چیست ؟

با معنای دقیق تدوین استراتژی بازاریابی محتوا آشنا شوید

تدوین استراتژی محتوا فعالیتی مداوم برای برنامه ریزی جهت تولید، انتشار و مدیریت مطالب مفید و کاربردی در مورد یک حوزه خاص یا مجموعه ای از موضوعات است. تدوین استراتژی محتوا باعث می‌شود که تمام مطالب نوشته شده به صورت کاربردی و در راستای برآورده کردن نیاز مخاطبین کسب و کار شما باشد. بدون شک بی‌آنکه اطلاعاتی در خصوص نیازهای مخاطب داشته باشید نمی‌توانید مطالب مناسب بنویسید، یا بی‌آنکه تحلیلی نسبت به رقبا داشته باشید نمی‌توانید موضوعات قابل رقابت با آن‌ها را انتخاب کنید.

در اهمیت داشتن یک استراتژی باید بگوییم مدیران کسب و کارهای موفق، مدیرانی هستند که نوشته‌ها سایت و اثر بخشی آن را جدی می‌گیرند و با تدوین استراتژی قوی قدم بر می‌دارند.

ساده‌ترین تعریف استراتژی محتوا

از زبان مشهورترین استراتژیست

کریستنا هالورسون، معروف‌ترین چهره در دنیای متون وب است که در کتابش با عنوان “استراتژی محتوا برای وب” تدوین استراتژی را اینگونه تعریف می‌‎کند: استراتژی محتوا راهنمایی است که نحوه استفاده از محتوا را به منظور رسیدن به اهداف شما و برآورده کردن نیازهای مشتری مشخص می‌کند.

این ساده‌ترین تعریفی است که می‌توان برای معرفی استراتژی داشت. این تعریف ما را وادار می‌کند تا برای تولید، تحویل و مدیریت مطالب سایت برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم.

چرا تدوین استراتژی محتوا ضروری است؟

در مسیر بازاریابی محتوایی، پستی و بلندی‌های بسیاری وجود دارد. برای مقابله با این موانع داشتن یک برنامه و الزام به رعایت آن در تولید محتوا بسیار مهم است. اگر در فضای دیجیتال و کسب و کارهای آنلاین فعالیت دارید از اهمیت نوشتن مطالب خوب برای معرفی کالا یا خدمات خود مطلع هستید اما از آنجایی که هر گردی گردو نیست پس هر مطلبی هم، یک مطلب خوب نیست. برای داشتن مطالب خوب باید به فکر تدوین استراتژی باشید. داشتن استراتژی فواید بسیاری دارد. اگر هنوز متقاعد نشدید دلایل زیر را هم بخوانید.

تدوین استراتژی محتوا باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود

در صورتی که بدون برنامه اقدام به نوشتن کنید بدون هیچ تردیدی بدون برنامه نیز هزینه خواهید کرد! پس برای جلوگیری ازین وضعیت لازم است تا با تدوین استراتژی در هزینه‌های این بخش تاثیرات کاهشی ایجاد کنید. نوشتن مطالب برای وب سایت بار مالی دارد و مطالب نامناسب علاوه بر هزینه‌ مالی هزینه‌های غیر مالی نیز خواهد داشت.

تدوین استراتژی محتوا موجب کاهش اتلاف وقت می‌شود

بدون برنامه، نمی‌دانید چه مطالبی را در چه زمانی و چگونه منتشر کنید. برای هربار نوشتن باید وقت بگذارید، بررسی کنید و در نهایت نتیجه بگیرید که مطالب تولیدی چگونه باشد. این کار بسیار زمان بر است. در صورتی که با تدوین استراتژی محتوا می‌توانید در اتلاف وقت صرفه‌جویی کنید.

تدوین استراتژی محتوا باعث افزایش اثر بخشی می‌شود

محتوانویسی طبق یک برنامه مدون نتیجه‌ای جز داشتن مطالبی جذاب و تاثیرگذار نخواهد داشت. مطالب سایت در اشکال مختلف بصری، صوتی و متنی تولید می‌شود اما عوامل دیگری در افزایش اثر بخشی آن تاثیرگذار هستند. یک نوشته با هدف و برنامه از چندین نوشته بدون برنامه و استراتژی بهتر است.

تدوین استراتژی محتوا امکان ارزیابی عملکرد را فراهم می‌کند

اگر با تدوین استراتژی پیش رفته باشید این قابلیت را خواهید داشت تا در انتها وضعیت را ارزیابی کرده و نتیجه‌گیری کنید. در پایان بازه زمانی مدنظرتان می‌توانید از میزان اثر بخشی مطالب نوشته شده باخبر شده و نسبت به تغییر آن‌ها اقدام کنید.

مراحل تدوین استراتژی محتوا

برنامه ریزی

بهترین کلیدواژه‌ها را انتخاب کنید و درانتخاب آن‌ها دقت کنید و از رقبایتان کمک بگیرید . مطالب خود را بر اساس هدف کاربر از جستجو پایه ریزی کنید تا بهترین نتیجه را از مطالب منتشر شده بگیرید.

ساخت

در این مرحله وسواس بسیاری بخرج دهید. مطالب سایت باید بهترین باشند. برای بهترین بودن باید از بهترین منابع مطالعاتی استفاده کنید و اطلاعات دست‌نخورده‌ای به مخاطب بدهید.

ارزیابی

در تدوین استراتژی ارزیابی عملکرد بسیار مهم است. باید بدانید که چه کرده‌اید. برای اینکه بتوانید از نتیجه کار راضی باشید باید شاخص‌های عملکرد را در برنامه تدوین شده رعایت کنید.

تدوین استراتژی محتوا در محتوانت

ما یک مجموعه پویا در حوزه دیجیتال مارکتینگ هستیم. اینکه تا اینجای مطلب را دنبال کردید، نشان دهنده این است که تدوین استراتژی محتوا را جدی گرفته‌اید. خیلی خوب ! پس با این وجود درصد زیادی از مسیر نوشتن مطالب موفق را پیموده‌اید. همانطور که در تعریف تدوین استراتژی گفتیم، هدف اصلی، رسیدن به مخاطب بیشتر است اما نکته مهمی که در اینجا باید ذکر کرد این است که برای تدوین استراتژی موفق باید از تجربه و مشاوره راهنما استفاده کنید. راهنمایی که تجربه کافی تدوین استراتژی را داشته باشد. ما با کمک نویسندگان و مدیران خود توانایی تدوین استراتژی‌ را داشته و نمونه استراتژی‌های موفقی را در رزومه خود ثبت کرده‌ایم. اگر نیاز به مشاوره دارید همین حالا از طریق راه‌های ارتباطی ما اقدام کنید. برای سفارش تدوین استراتژی یا سفارش محتوا هم می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

مدل‌های تدوین استراتژی

مدل‌های تدوین استراتژی چارچوب‌هایی هستند که می‌توانند به شما در ایجاد یک استراتژی همسو با اهداف کسب‌وکارتان کمک کنند. با پیروی از مناسب‌ترین مدل تدوین استراتژی ، می توانید یک استراتژی تدوین که بیشترین بازده را برای وب سایت یا اپلیکیشن شما داشته باشد.

اینها برخی از محبوب‌ترین مدل‌های تدوین استراتژی هستند:

مدل AIDA: مدل AIDA یک مدل بازاریابی کلاسیک است. از این مدل می توان برای نوشتن مطالبی استفاده کرد که مخاطبان شما را درگیر کرده و آنها را وادار به اقدام کند.

مدل قیف: قیف بازاریابی مدلی است که به شما کمک می‌کند استراتژی خود را برای رسیدن به مراحل مختلف سفر خریدار ترسیم کنید.

مدل RACE: مدل RACE یک چارچوب بازاریابی است که به شما کمک می‌کند روی چهار حوزه کلیدی تمرکز کنید: دسترسی، آگاهی، توجه و تعامل.

این سه مدل، نمونه‌ای از مدل‌هایی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند. ما بر اساس اهداف کسب و کار و پرسونای مخاطب شما، بهترین مدل را انتخاب و پیاده‌سازی می‌کنیم.

تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی فرآیندی است که در آن تلاش می‌شود تا کلمات یا عباراتی را که کاربران برای جستجو در اینترنت از آن‌ها استفاده می‌کنند، شناسایی کنیم. این اطلاعات می‌تواند برای ایجاد مطالب مرتبط و هدفمند در کسب و کار شما استفاده شده و از نوشتن‌های تکراری و بی‌فایده جلوگیری خواهد کرد.

ما پس از تدوین استراتژی ، شروع به تحقیق کلمات کلیدی و یافتن کلمات مناسب می‌کنیم. تحقیق کلمات کلیدی یک گام مهم در تدوین استراتژی است. با انجام تحقیق کلمات کلیدی ، می‌توانید مطالب خود را هدفمند کنید و درصد موفقیت صفحه را در نتایج جستجو بالا ببرید. 

محبوب‌ترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

ابزار تحقیقاتیویژگی‌ها
KeywordToolبهترین ابزار برای فارسی زبان‌ها و امکان استفاده رایگان
KWfinderابزاری مناسب برای کلمات انگلیسی و ناسازگار با زبان فارسی
keyword plannerمحبوب‌ترین ابزار تحقیق کمات کلیدی بین سئوکاران
wordstreamابزاری برای یافتن کلمات کلیدی یک سایت
Ubersuggestامکانات زیاد و مفید برای کلمات انگلیسی 

تدوین استراتژی به کمک تقویم محتوا

اگر از مرحله تدوین استراتژی گذر کرده باشید، به مرحله اجرای آن می‌رسید. دقیقا شبیه به اجرای برنامه‌هایی که از قبل برای انجامشان برنامه‌ریزی کرده بودید. حتما جمله کلیشه‌ای “ایشالله از شنبه” را شنیده‌اید. همین یک جمله دلیل انجام نشدن بسیاری از کارهای ریز و درشت این روزهای ماست. اگر می‌خواهید در زمان نوشتن مطالب به دام این غول بی شاخ و دم نیافتید، بهتر است در زمان تدوین استراتژی، از تقویم استفاده کنید. یک تقویم شامل جزئیاتی است که در حین یا بعد از نوشتن مطالب باید رعایت کنیم. با این کار در زمان و هزینه صرفه‌جویی کرده و خود را مقید به اجرای آن می‌کنیم. برای اینکه با تقویم محتوا بیشتر آشنا شوید کلیک کنید.

تعیین تعداد کلمات

عوامل موثر بر تعیین تعداد کلمات یک استراتژی

بخش مهم در تدوین استراتژی، تحقیق کلمات کلیدی و یافتن تعداد کلمات مناسب است. سوالی که بسیاری از مدیران کسب‌وکار از ما می‌پرسند این است که “سایت من چه تعداد مطلب برای نوشتن نیاز دارد؟”در پاسخ به این سوال باید گفت که تشخیص تعداد مطالبی که باید نوشته شوند به عواملی مثل نظر استراتژیست ، بودجه‌ مالی که برای این بخش کنار گذاشتید، وضعیت رقبا و تعداد مخاطبینی که قصد بازاریابی روی آن‌ها را دارید بستگی دارد و یک مقدار ثابت نیست ولی معمولا تعداد کلمات لازم در یک استراتژی ، عددی بین 50 الی 100 هزار کلمه است.

استراتژی محتوا

دوره تدوین استراتژی محتوا

آیا می خواهید مطالبی بنویسید که مخاطبان شما را درگیر کند و نتایج شگفت‌انگیزی را به دنبال داشته باشد؟ اگر چنین است، پس دوره تدوین استراتژی برای شما مناسب است! در این دوره با اصول تدوین استراتژی آشنا خواهید شد، از جمله:

  • چطور مخاطب هدف خود را مشخص کنید
  • چطور یک تقویم ایجاد کنید
  • چطور بهترین موضوعات را انتخاب کنید
  • چطور موفقیت مطالب خود را بسنجید

در پایان این دوره، شما مهارت ها و دانش لازم برای ایجاد یک استراتژی را توسط یک استراتژیست فرا می‌گیرید که به شما در دستیابی به اهدافی که مدنظر دارید کمک می‌کند.

این دوره بزودی منتشر می‌شود…

سفارش تدوین استراتژی محتوا

اکنون که از اهمیت تدوین استراتژی و نحوه اجرای آن باخبر شدید با خیالی آسوده می‌توانید از ما برای تدوین استراتژی کمک بگیرید. برای این کار از فرم روبرو استفاده و درخواست خود را برای همکاران ما ارسال کنید تا در کمترین زمان به آن رسیدگی شود.

مراحل سفارش استراتژی

برای سفارش تدوین استراتژی به مجموعه ما، چند مرحله کوتاه زیر را پیش رو دارید. 

  • پر کردن فرم سفارش آنلاین
  • بررسی درخواست توسط کارشناس 
  • صدور پیش‌فاکتور و درج مدت و شرایط انجام کار
  • پرداخت مبلغ استراتژی و شروع کار
  • تدوین استراتژی و تحویل فایل نهایی

5/5 – (66 امتیاز)

استراتژی محتوا چیست ؟

یک طرح کلی برای تولید، انتشار و مدیریت مطالب یک سایت یا وبلاگ است.

چرا تدوین استراتژی مهم است؟

تدوین استراتژی به بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو، جذب مخاطب بیشتر، افزایش درآمد و شناخت برند کمک می‌کند.

چگونه می‌توان استراتژی را پیاده‌سازی کرد؟

استراتژی باید بر اساس هدف و ویژگی مخاطبان تعیین شود. بعد از آن باید تحقیق کلمات کلیدی، تحقیقات بازار، محتوای رقبا و…را بررسی کنید

چطور استراتژی محتوا بنویسیم؟

برای تدوین استراتژی از یک نویسنده یا مجموعه تولیدکننده محتوا کمک بگیرید

تدوین استراتژی شامل چه بخش‌هایی است؟

شامل: سند استراتژی، تحقیق کلمات کلیدی و تقویم است

10 پاسخ

  1. من حدودا یک سال است که محتوا تولید میکنم تاحالا با موضوع استراتژی آشنا نبودم. سپاس از شما

  2. من تجربه خوبی از استراتژی داشتم . خیلی خوبه. دقیقا میدونستم کی و چطور محتوا تولید کنم

    1. داشتن استراتژی محتوا به تعداد محتوایی که می‌خواهید تولید کنید بستگی دارد. بهتر است برای بررسی بیشتر شرایط، با ما در ارتباط باشید.

  3. یه سوال دارم.من از جایی شنیدم که نباید بدون استراتژی محتوا نوشت ولی برای مشاغلی مثل کار من که نمیتونن این هزینه رو انجام بدن چه برنامه ای دارید؟

    1. قیمت استراتژی محتوا در مقایسه با نتایج مثبت آن بسیار ناچیز است. گمان نمیکنم کسب و کاری ناتوان از پرداخت آن باشد. اما اگر منظور شما داشتن استراتژی برای کسب و کارهای کوچک است؟ در جواب باید گفت که استراتژی محتوا برای هر کسب و کاری که قصد تولید تعداد زیادی محتوا را داشته باشد مناسب است.

    1. برای سفارش محتوا و استعلام قیمت از طریق فرم ثبت سفارش در بالای صفحه یا از ارسال پیام در واتساپ یا تلگرام اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *